ZnameniCasu.cz (Na úvodní stránku) ZnameniCasu.cz

Co napsali protestanté o adventistech?

Pravé desatero

363_reforma-protestante.jpg

Co napsali protestanté o adventistech?

Vloženo: 20.02.2011
Zhlédnuto: 117714x
Témata: Pravé desatero
PrintTisk

Co jsme dlužni adventistům? - Evangelický týdeník – Kostnické jiskry 19. září 2007 – č. 25/2007 – ročník 92.

Adventismus sám sebe definuje jako pokračování reformačního hnutí, o které v Evropě usilovali Hus, Luther, Kalvín, po nich pak Wesley, Finney a další. Každý z nich posunul Kristovu církev o krůček dál v tom potřebném návratu k biblickému křesťanství, jež bylo v průběhu staletí zdeformováno k nepoznání, ale každý z nich objevil pro nás jiný důraz na zasypané biblické pravdy, nikomu nebylo dáno odkrýt ji celou.

Adventismus pak zdůraznil blízkost Kristova návratu (adventu), téma tzv. před-adventního soudu, úctu k Hospodinovu dni odpočinku a zodpovědný vztah ke zdraví.

I když původní očekávání Kristova návratu v roce 1844, vypočítaného na základě chybné interpretace časových údajů v Danielově proroctví, se nakonec nenaplnilo, bylo by jistě nesprávné tuto stránku křesťanské víry, toto vytrvalé očekávání podceňovat, tím méně zavrhovat. Nebudeme se jistě pokoušet o nové a nové výpočty, ale pouhý pasivní postoj k eschatologii by snadno mohl vést k přehlédnutí výmluvných znaků „posledních časů“, které se domáhají naší pozornosti.

Návrat Židů do Izraele a současné dění na Blízkém východě k nim nepochybně patří. Žít si bezstarostně tak, jako by Kristův příchod byl stále ještě v nedohlednu, si věrní Kristovi učedníci nemohli dovolit vůbec nikdy, natož dnes.

Návrat od konstantinovské neděle k biblické sobotě, kterou po celé dějiny zachovávalo židovství včetně Ježíše a jeho učedníků, a vlastně i prvokřesťanská církev až do Konstantinova ediktu z roku 321, se adventistům v širší křesťanské církvi prosadit nepodařilo, z důvodů asi hlavně praktických a technických. Konstantin, původně vyznavač „boha slunce“, nařídil světit „sluneční den“ spíše natruc Židům než na památku Ježíšova vzkříšení – sám v té době Kristovým následovníkem nebyl a pokřtít se dal až na smrtelné posteli.

Teologické důvody pro neděli namísto soboty byly vykonstruovány teprve dodatečně – v Bibli, jediném autoritativním zdroji reformačního křesťanského učení, žádnou  oporu nemají. Toto poctivé přiznání jsme my, nedělní křesťané, dlužni jak sobotě, tak naším bratřím adventistům.

Můžeme jim být přinejmenším vděčni, že alespoň v občanském životě se také díky jejich úsilí prosadila „nepracovní sobota“ nejdříve v USA a postupně i v Evropě, od roku 1966 též u nás. Díky pětidennímu pracovnímu týdnu se tak už alespoň Židé i adventisté nemusejí kvůli svému sabatu dostávat do konfliktu se zákonem či zaměstnavatelem, jak se před tím běžně stávalo.

Za povšimnutí by však stála i souvislost teologie soboty a teologie stvoření, eschatologické odpočinutí v Kristu a konečného vykoupení, jak to naznačovalo znamení konaná samotným Ježíšem právě v sobotu.

Odpovědné zacházení se zdravím jako se statkem svěřeným od Boha (vždyť tělo je chrám ducha!) také není v křesťanské církvi zdaleka samozřejmostí. Není-li správné činit si ze zdraví modlu, je neméně povážlivé o své zdraví vůbec nedbat, či je dokonce vědomě poškozovat kouřením, alkoholem, drogami, soustavným přejídáním a vůbec špatnou životosprávou. Dnes na to už všeobecně poukazují lékaři věřící i nevěřící, ještě v minulém století to však byli hlavně adventisté.

Z povolání, které přijali, vyplývá také jejich významný podíl na budování a rozvoji vzdělávacích a zdravotnických zařízení nejen ve Spojených státech, ale spolu s misií zejména v rozvojových zemích. Také u nás usilují o nový přístup hlavně k dětem a mládeži.

Zdá se tedy, že nastolená témata a důrazy čekají stále na aktuální promyšlení. V každém případě by bylo záhodno co nejdříve otevřít na obou stranách teologický dialog a v něm postupně překonávat dřívější postoje, rozdělující křesťany na pravověrné a „sektáře“ či na pravověrné a odpadlíky. Každý takový počin by byl zajisté ke cti a chvále Boží.

Více o stálé platnosti Božího zákona naleznete na webu desetprikazani.cz .

 


Související články z kategorie - Pravé desatero

Boží zákon je neměnný, je stále platný!

501_bozi_zakon_je_nemeny.jpg V pravdách svého slova se Bůh zjevuje lidem. Všem, kdo je přijímají, jsou štítem proti satanovým podvodům. Přehlížení těchto pravd, které je dnes v náboženském světě tak rozšířené, otevírá dveře všemu ...
Vloženo: 24.10.2011
Zhlédnuto: 182242x

Jaký je sedmý den v týdnu Sobota nebo Neděle ?

278_kalendar.jpg Jaký je v kalendáři sedmý den Sobota nebo neděle? Byla učiněna nějaká změna? Mnoho zemí ve svém součastném kalendáři mají sedmý den neděli. Mnoho lidí ani netuší, že právě Sobota je od ...
Vloženo: 29.11.2010
Zhlédnuto: 557376x

Bylo desatero přikázání přibito na kříž?

326_bylo_desatero_prikazani_pribito_na_kriz.jpg Bible říká, že Bůh dal  zákon – desatero, které bylo napsáno Božím prstem na kamenné desky a vloženo do truhly smlouvy. A druhý, Mojžíšův zákon ceremoniální, který byl uložen vedle truhly smlouvy. ...
Vloženo: 02.02.2011
Zhlédnuto: 154762x

Hudba - Pamatuj na sobotní den - Sarah Draget

663_tt.jpg Vyzpívané poselství o krásném sobotním dni odpočinku. Sarah Dragee je mladá zpěvačka Rumunsko-Skandinávského původu, která zpívá duchovní písně, v nichž představuje jednotlivé pravdy adventistické věrouky. Píseň je o krásných chvílích odpočinku, které ...
Vloženo: 01.10.2015
Zhlédnuto: 4019x

Ruší se milostí Boží zákon?

325_rusi_se_milosti_bozi_zakon.jpg Je nutné zachovávat Boží desatero včetně soboty, když nejsme pod zákonem, ale pod milostí? Apoštol Pavel jednoznačně vysvětluje, že křesťan není „pod zákonem“, ale „pod milostí“. Co tím však Pavel myslel? Římanům ...
Vloženo: 02.02.2011
Zhlédnuto: 136801x

ZnameniCasu.cz - Co napsali protestanté o adventistech?