Musíme si uvědomit důležitou věc. Židé nazývali svátky přesnic, svátky troubení, svátky smíření a jiné svátky, které byly předobrazem na příchod Mesiáše také sobotami!
Koloským 2, 13 – 17 - Ano, i vás, mrtvé v hříších a neobřízce vašeho těla, spolu s ním obživil odpustil nám všechny viny a smazal ten nepřátelský dlužní úpis, jehož předpisy byly proti nám. Navždy jej zrušil, když jej přibil na kříž! V něm odzbrojil vlády a mocnosti, veřejně je odhalil a slavil nad nimi vítězství! Nenechte se tedy nikým odsuzovat kvůli jídlu nebo pití, kvůli svátkům, novoluním nebo sobotám. Ty věci jsou stínem toho, co mělo přijít, ale podstata je v Kristu.
Jinými slovy Ježíš Kristus splatil náš dluh. Vyplatil náš dlužní úpis, jsme tímto způsobem osvobozeni od rozsudku zákona, který jsme přestoupili. Obětní systém Starého zákona s oběťmi beránka byl viditelným znázorněním tohoto dlužního úpisu – cesta přes svatyni je potřísněna krví.
Pavel však píše „ v Kristu došel obětní systém svého naplnění. Všechna obětní nařízení ukazující na příchod Krista pominula. Pavel zdůrazňuje: „To všechno je jen stín budoucích věcí...“.
Existují dva zákony. Bible říká, že Bůh dal zákon – desatero, které bylo napsáno Božím prstem na kamenné desky a vloženo do truhly smlouvy. Zde je sobota jako památník stvoření. Je stálou připomínkou pravdy o stvoření. Připomíná nám, že jsme nevznikli evolucí, ale že nás stvořil Bůh a zaslouží naší úctu.
A druhý, Mojžíšův zákon ceremoniální, který byl uložen vedle truhly smlouvy. Právě ceremoniální zákon, který zahrnuje i svátky a ceremoniální soboty byl Ježíšovou smrtí zrušen. Byl to předobraz na příchod Mesiáše. Ale Boží desatero trvá a budeme podle něj souzeni!
1. Boží zákon - desatero přikázání vloženo do truhly smlouvy
Exodus 31,18 - Když Hospodin k Mojžíšovi na hoře Sinaj domluvil, dal mu dvě Desky svědectví – kamenné desky psané Božím prstem.
Deuteronomium 4,13,14 - Vyhlásil vám svou smlouvu, kterou vám přikázal plnit, totiž Desatero, jež napsal na dvě kamenné desky. Tenkrát mi Hospodin přikázal, abych vás učil těmto pravidlům a zákonům, abyste je dodržovali v zemi, kterou jdete obsadit.
2. Mojžíšův zákon ceremoniální, který byl uložen vedle truhly smlouvy.
Deuteronomium 31, 24-26 - Když Mojžíš sepsal slova tohoto Zákona od začátku až do konce, přikázal levitům nosícím Truhlu Hospodinovy smlouvy: „Vezměte tuto knihu Zákona a uložte ji vedle Truhly smlouvy Hospodina, našeho Boha, ať je tam svědkem proti vám.
Ezechiel 45, 16-18 - Všechen lid země bude tuto obětní dávku odevzdávat vládci. Vládce pak bude dodávat zápalné i moučné oběti a úlitby o svátcích, novoluních, sobotách a vůbec o všech slavnostech domu Izraele.
Tyto verše ukazují, že krvavé a jiné oběti, slavnosti novoměsíce, svátky a ceremoniální soboty jsou součástí obětního zákona, který ukazoval na Mesiáše. Jde tedy o další sobotu, o které Bible hovoří.
V Leviticus je zmínka o dvou druzích sobot. V celé kapitole Mojžíš vysvětluje svátky a svatá shromáždění, která mají Izraelci zachovávat. Ve 3. verši připomíná Bůh Mojžíšovi sedmý den, sobotu desatera. Ta má být každý týden „dnem svatého shromažďování“.
Židovská zemědělský kalendář byl rozdělen na dvě období – jaro a podzim. Proto měli židé jarní svátky a podzimní svátky. Jarní svátky Bůh určil k tomu, aby ukazovaly na první Ježíšův příchod. Podzimní svátky ukazovaly dopředu na události po Ježíšově prvním příchodu, na jeho druhý příchod.
Je důležité, že ve 23. kapitole Leviticus se o těchto svátcích mluví jako o „sobotách“.
Leviticus 23, 32 – (mluví se o svátku - Den smíření ) Bude to pro vás sobota všech sobot. Od večera devátého dne onoho měsíce do následujícího večera se budete postit a zachovávat sobotní odpočinek.“
Protože svátek troubení se slavil první den sedmého měsíce a den smíření desátého dne sedmého měsíce, nemohly být oba svátky zároveň sedmým dnem týdne, sobotou podle desatera.
Leviticus 23,37-38 - Toto jsou Hospodinovy slavnosti, jež budete vyhlašovat jako svatá shromáždění. Při nich budete Hospodinu přinášet ohnivé oběti – zápalnou i moučnou oběť, oběť pokojnou i úlitbu, každou z nich v příslušný den. To vše kromě Hospodinových sobot ( sedmého dne) a kromě všech vašich darů, slibů a dobrovolných obětí, jež budete přinášet Hospodinu.
Izraelité měli zachovávat tyto svátky nebo ustanovení vedle sedmého dne, soboty Hospodinovy. Svátky ukazovaly na přicházejícího Mesiáše. Když Ježíš přišel, byly naplněny a nemusely být dále dodržovány. Je jisté, že se apoštol Pavel nepokoušel odstranit sedmý den – sobotu Božího zákona, Desatera, ale soboty jako svátky a předobraz na Mesiáše.
Připomeňme si důležitou Biblickou zásadu. Při studiu Bible musíme dbát na to, aby to, co je jasné vysvětlilo to co je nejasné. Neměli bychom přehlížet stovky jasných textů k určitému tématu jen proto, že vysvětlení jednoho či dvou je obtížnější.
Čerpáno z knížky: Téměř zapomenutý den – Mark Finley
Více o stálé platnosti Božího zákona naleznete na webu desetprikazani.cz .
Copyright © 2010-2020 - Tisk - Seznam jazyků - Mapa webu - Kontakt - -